Wat is Google Ads Doel-ROAS biedstrategie?
Google zit de laatste jaren niet stil met ontwikkelingen. Advertenties, zoals de Performance max campagnes, draaien op machine learning, oftewel het Google-algoritme. Zo ook de Google Doel-ROAS biedstrategie, een Smart-Bidding-strategie van Adwords dat aanstuurt op een zo hoog mogelijke opbrengst en streeft naar een ROAS dat overeenkomt met het door jou ingevulde doelrendement. Meer weten? Wij vertellen er alles over in deze blog.
Wat is ROAS?
ROAS staat voor Return on Adspend. Hoeveel € komt er terug voor elke euro die jij investeert in Ads? Het geeft antwoord op de vraag wat een advertentie letterlijk oplevert. Het deelt de opbrengst door de advertentiekosten. Hiermee wordt duidelijk wat elke losse euro waard is. De formule voor ROAS is:
- Totale omzet uit campagne / totale advertentiekosten van campagne
Doel-ROAS in Google Ads
Om de doel-ROAS in te kunnen zetten is historie in het Ads account een vereiste. Op deze data kan Google namelijk sturen. De functie wordt beschikbaar zodra een account in de afgelopen 30 dagen minimaal 30 orders heeft gedraaid binnen de zoekcampagnes of 20 orders binnen de shopping campagne in de afgelopen 45 dagen. Voordat deze biedstrategie wordt ingezet, is het belangrijk om jezelf af te vragen welke ROAS voor jou rendabel is. Hoeveel euro's wil jij minimaal terug zien voor iedere geïnvesteerde euro in de campagnes. Google streeft naar een zo hoog mogelijke conversiewaarde.
Google berekent de doel-ROAS met een percentage. Stel jij vult 500% in, dan krijg je €5,- terug voor €1,- advertentiekosten.
Wat bekekent het in de praktijk?
Wat Google doet bij slim bieden bij Doel-ROAS is dat er een hoog bod wordt uitgebracht voor een zoekopdracht van een gebruiker als de kans groot is dat die zoekopdracht een conversie met hoge waarde oplevert. Sommige conversies kunnen resulteren in een hogere of lagere ROAS dan het doel, maar over het geheel genomen probeert Google Ads de conversiewaarde per kosten gelijk te houden aan het doel-ROAS.