Een toppositie in de organische resultaten van Google
Je hebt vast wel eens gehoord dat een organische toppositie in Google meer bezoekers en meer omzet kan genereren. Maar wanneer sta je in de toppositie en hoe belangrijk is dit nou écht voor mijn bedrijf? Op welke zoekwoorden kunnen potentiële klanten mij vinden? In dit artikel leggen wij uit hoe belangrijk een organische toppositie in Google kan zijn en welke factoren hier invloed op hebben.
De organische zoekresultaten in Google
De organische resultaten zijn de gratis resultaten die worden weergeven onder de betaalde advertenties. Deze plaats wordt bepaald door het algoritme van Google. Deze resultaten zijn dus gratis, maar je staat hier niet zomaar. Hoeveel resultaten er tevoorschijn komen wanneer je iets intypt in de zoekmachine hangt af van de concurrentie, de locatie en het zoekwoord. Bij veel advertenties, zakt jouw organische positie mogelijk verder naar beneden.
In tegenstelling tot zoekmachine adverteren (SEA), is zoekmachine optimalisatie (SEO) helemaal gratis. Je betaalt dus geen kosten voor de kliks van potentiële klanten. Om op deze belangrijke positie te staan moet je wel de nodige tijd en aandacht steken in SEO. Google kijkt namelijk naar:
On page factoren: deze factoren staan op jouw website zelf. Denk bijvoorbeeld aan de categorie structuur, meta tags, content, de zoekwoorden die jij in de tekst gebruikt, technische aspecten enzovoorts. Lees hier meer over op zoekmachine optimalisatie.
Off page factoren: deze factoren liggen buiten jouw website, dit noemen we de autoriteit. Denk hierbij aan de linkjes van anderen naar jouw website toe of de levensduur van jouw webite. Let wel op: Google hecht vooral waarde aan links vanaf een kwalitatieve website naar jouw website, dus misbruik het niet!
De top 3 organische resultaten
Nu vraag je je vast af wat de topposities in Google nou eigenlijk zijn? Logischerwijs is de bovenste (eerste) positie in Google is natuurlijk de meest gewenste positie. De Click Through Rate (CTR) is op deze positie het hoogst en genereest daarom de meeste bezoekers. Mocht je nog niet weten wat CTR is: dit is het aantal klikken die je op de link krijgt gedeeld door het aantal keer dat jij vertoond bent op het zoekwoord. Het doorklikpercentage op positie één is ongeveer rond de 30%. Houd er wel rekening mee dat dit waarschijnlijk een stuk lager is wanneer er veel advertenties boven je staan of jouw koppen niet matchen met de zoekintentie van de klant.
Om een idee te geven hoe dit werkt geven wij een voorbeeld. Stel je zoekt in Google op ‘spijkerbroek kopen’. Dit zoekwoord heeft een zoekvolume van 480 zoekers (aldus keyword planner van Google) per maand. Als jij met dit zoekwoord op plek 1 staat, levert dit je dus ongeveer 141 klikken per maand op. Overigens is dit een gemiddelde over het jaar genomen. Je kunt je voorstellen dat midden zomer het zoekvolume op dit woord een stuk lager is dan in de winter.
Het doorklikpercentage op positie twee is ongeveer 15%, op positie drie 8% en daarna keldert het al snel. Het is heel belangrijk om te kijken of jouw webpagina boven de vouw staat. De vouw is het gedeelte van Google dat jij ziet wanneer je gaat zoeken in de zoekmachine. Het aantal resultaten wat in jouw beeld komt zonder te scrollen.
Hulp nodig bij het bereiken van de topposities in Google?
Een toppositie in Google kan je dus veel opleveren. Wil je hier op korte termijn zichtbaar zijn? Dan is het raadzaam om gebruik te maken van betaald adverteren. Voor een hoge positie in de organische resultaten is het belangrijk om te investeren in SEO.
Benieuwd naar je unieke kansen?
Vraag dan onze gratis SEO quickscan aan en ontvang concrete verbeterpunten.
Quickscan aanvragen
Hulp nodig om beter gevonden te worden in Google? Wij helpen je graag! Ittica Media is een gespecialiseerd bureau met jarenlange ervaring in alle onderdelen van SEO en SEA. Wij ontwikkelen de juiste strategie waarmee wij jouw website naar de top in de zoekresultaten brengen. Neem gerust contact met ons op of kom langs voor een kop koffie.