Marketplaces inzetten voor het opbouwen van klantrelaties
Het opbouwen van kwalitatieve klantrelaties is niet eenvoudig. Je wilt niet dat jouw klant na één keer bestellen verdwenen is, je wilt een blijvende klantrelatie en een goede band opbouwen met deze klanten. Het opbouwen van deze band doe je niet zomaar, hier gaat veel tijd in zitten. Benieuwd hoe wij dit hebben kunnen realiseren voor BonneBella CoffeeConcepts?
Het in kaart brengen van de Customer Journey
Om de klantrelatie te verbeteren, is de eerste stap het in kaart brengen van de customer journey. Dit is de reis die de klant aflegt van oriëntatie tot aankoop. Maar wat voor ons vooral belangrijk is geweest voor het opbouwen van een relatie, is de nazorg. Want wat gebeurt er nadat de klant zijn of haar aankoop heeft voltooid?
Het stimuleren van herhaalaankopen vanuit marketplaces
Marketplaces hebben tegenwoordig een sterke invloed op webwinkels. Deze marktplaatsen, zoals bijvoorbeeld Bol.com, hebben veel verkeer. Dit is dus een unieke kans om jouw naamsbekendheid te vergroten en het begin van de klantrelatie op te bouwen.
Deze strategie hebben wij ook ingezet voor BonneBella. Door de juiste producten aan te bieden op verschillende platformen, kwam er een stortvloed aan orders binnen en begon de start van nieuwe relaties. Door vervolgens de juiste nazorg te bieden, zoals handleidingen en flyers met kortingscodes op herhaalaankopen, werd er geprobeerd een relatie te bouwen voor de lange termijn.
En met succes. De Bol.com relaties werden omgezet naar klanten die via de webshop gingen bestellen en dat was het startsein voor een prille relatie.
Wil jij ook kwalitatieve klantrelaties opbouwen?
Net als een relatie in het echte leven, moet je eerst (tijd) investeren om elkaar beter te leren kennen. Ben jij geïnteresseerd in het opbouwen van kwalitatieve klantrelaties of in het verkopen via marketplaces? Neem dan gerust contact met ons op. Dan kijken wij samen naar de mogelijkheden onder het genot van een goede bak koffie.