Het proces om een webshop succesvol te lanceren
De afgelopen periode hebben wij met meerdere ondernemers om tafel mogen zitten waarbij het proces van de lancering van een webshop veel te veel tijd in beslag nam. Soms zelfs langer dan een jaar! En uiteraard staat een webshop niet van de ene op de andere dag omdat het een tijdsintensief proces is, maar toch durven wij te stellen dat je met een doorlooptijd van 6 weken je nieuwe webshop online zou moeten hebben. In dit artikel nemen wij jou mee in ons proces!
- Explore
- Create
- Develop
- Connect
Het begintraject
Voor ons is het begintraject één van de belangrijkste elementen van een succesvol en efficiënt traject. Daarom hebben wij een complete fase gewijd aan het afkaderen van het project. Vanuit onze Explore-fase vragen wij jou, de ambitieuze ondernemer, de hemd van het lijf. We willen we niet alleen het gewenste eindresultaat horen, maar ook ondervinden hoe jij tot het idee bent gekomen. Alleen dan kunnen wij vroegtijdig advies uitbrengen hoe we het geheel in de markt kunnen positioneren.
De gehele Explore-fase vatten wij samen in een document om zeker te zitten dat wij op een lijn zitten. Deze fase is dan ook volledig vrijblijvend en gaat gepaard met een offerte. Pas bij een akkoord zullen wij de volgende fase starten.
De fase van creaties
De tweede stap in de lancering van een webshop noemen bij de Create-fase. Onze designers zullen LoFi- en HiFi Wireframes ontwikkelen en deze in een 1-op-1 meeting toelichten. Wat zeg je?! LoFi? HiFi?
Eigenlijk is het heel simpel; vergelijk het maar met het bouwen van een huis. Eerst start je met de bouwtekeningen om een stabiel fundament te leggen. Vervolgens ga je pas nadenken over welke vloer er komt te liggen of wat de kleur op de muren wordt. Dat is precies wat deze twee stappen zijn!
Ontwikkelen en testen
Als iederen het eens is over de ontwerpen, starten onze programmeurs met ontwikkelen. De backend'ers zetten het beheersysteem op en de frontend'ers zetten de doelgerichte designs om tot een werkende website. Te allen tijde zetten wij een testomgeving op die niet bereikbaar is voor de buitenwereld. Hierdoor kunnen wij de exacte uitkomst in een selecte groep doornemen.
Daarnaast is een belangrijke stap aan het eind van deze fase de testfase. Ons ideaalbeeld is dat wij een kritische testronde doen, maar ook jij als uiteindelijk gebruiker. Indien nodig betrekken wij ook de doelgroep in het testproces met User Testing. Zo weet je zeker dat, voordat de webshop de wereld bereikt, zo min mogelijk fouten bevat.
Vullen, bijschaven en optimaliseren
Wat ook belangrijk is voor de webshop (en veel mensen vergeten): content vullen, vullen en nog eens vullen. Zodra het beheersysteem wordt opgeleverd starten onze marketeers met het aanmaken van producten en content. Hierdoor wordt er zijdelings al gewerkt aan de vulling van jouw webshop zodat het complete assortiment bij lancering bestelbaar is.
Daarnaast houden onze marketeers rekening met de organische vindbaarheid en wordt er een nulmeting verricht. Hierdoor is er een goed beeld van de groei die de komende periode wordt ingezet!
Een feestelijke lancering
Als kers op de taart, wij houden wel van een feestje! Om het traject feestelijk af te sluiten komen wij graag nog samen om de webshop te lanceren en letterlijk op de rode knop te drukken. Toch hopen wij altijd weer dat ons werk er nog niet helemaal op zit; wij willen namelijk samen met jou het maximale rendement behalen. Hetzij via SEO, SEA, Social Media of andere online marketing activiteiten.