Bereid je voor op de feestdagen
De zomer komt ten einde, voor bedrijven is dit hét moment om na te denken over de aankomende feestdagen. Het lijkt misschien vroeg, maar juist nu is de perfecte tijd om je voor te bereiden op de drukste periode van het jaar. Hier zijn enkele tips om ervoor te zorgen dat jouw bedrijf klaar is voor de feestdagen.
1. Stel een marketingkalender op
Begin met het opstellen van een gedetailleerde marketingkalender. Hierin plan je alle acties die je rond de feestdagen wilt uitvoeren. Denk aan speciale promoties, e-mailcampagnes, social media posts en advertentiecampagnes. Door dit nu al te plannen, zorg je ervoor dat alles goed op elkaar is afgestemd en dat je niets vergeet. Wij geven je alvast een overzicht van de aankomende feestdagen:
- 4 oktober: Dierendag
- 31 oktober: Halloween
- 11 november: Singles Day
- 29 november: Black Friday (weekend)
- 2 december: Cyber Monday
- 5 december: Sinterklaas
- 25 december t/m 26 december: Kerst
- 31 december: Oudjaarsdag
- 1 januari: Nieuwjaarsdag
2. Optimaliseer je website
Zorg ervoor dat je website klaar is voor de toename in verkeer tijdens de feestdagen. Controleer of alle pagina's goed functioneren, de laadtijd snel genoeg is en dat het bestelproces soepel verloopt. Denk ook na over feestelijke aanpassingen aan je website, zoals een speciaal kerstthema of een tijdelijke banner.
Door van tevoren een aantal A/B test op je website uit te voeren, heb je tijdens de feestdagen de beste versie van jouw website. Hierdoor kun je de gebruikerservaring verbeteren en risico's verminderen. Door elementen zoals knoppen, teksten en lay-outs te testen, krijg je waardevolle inzichten in wat het beste werkt voor je doelgroep.
3. Bepaal je campagnebudget
Wij begrijpen dat budgettering aan het einde van het jaar best een uitdaging kan zijn. Liep het jaar volgens planning? Of is het marketingbudget in Q4 eigenlijk al uitgegeven? Zorg ervoor dat er nog voldoende budget is voor de feestdagen. Als je eenmaal je budget hebt bepaald, dan kun je dus ook bekijken hoe je deze gaat verdelen over de verschillende campagnes tijdens de feestdagen. Zet je dit jaar meer in op de Gen Z social media kanalen of passen de traditionele marketingkanalen meer bij jouw bedrijf?
Veel bedrijven zetten het campagnebudget in op de traditionele Google campagnes tijdens de feestdagen, maar steeds meer mensen halen inspiratie uit de Social Media platforms. Vergeet deze kanalen dus niet mee te nemen in het bepalen van jouw campagnebudget.
4. Creëer unieke feestaanbiedingen
De aankomende feestdagen zijn hét moment voor speciale aanbiedingen en acties. Zorg voor unieke promoties om je te onderscheiden van jouw concurrentie. Denk na over welke producten of diensten je extra in de schijnwerpers wilt zetten en creëer aantrekkelijke aanbiedingen die klanten niet kunnen weerstaan. Vooral Black Friday is hét moment om aantrekkelijke acties aan te bieden. Wij schreven eerder 4 slimme tips om je voor te bereiden op Black Friday.
Betaaldienst iDEAL noteerde vorig jaar met Black Friday een recordaantal transacties. iDEAL verwerke op Black Friday vorig jaar maar liefst 7,13 miljoen online transacties. Het is inmiddels ook niet meer Black Friday, maar Black Weekend of zelfs Black Week.
5. Versterk je customer service
Tijdens de feestdagen is goede klantenservice cruciaal. Zorg ervoor dat je team voorbereid is op een mogelijke toename in vragen en bestellingen. Overweeg om extra personeel in te zetten en zorg ervoor dat je bereikbaarheid optimaal is, zodat je klanten snel geholpen kunnen worden.
6. Social Media
We hebben het net al eventjes benoemd, maar Social Media is een onmisbare pijler in de feestdagen strategie. Begin met het voorbereiden van jouw planning, content en campagnes. Denk er ook over na om samen te werken met influencers of het organiseren van een winactie om extra aandacht te genereren.
Social media platformen zijn uitgegroeid tot krachtige zoekmachines. Grote kans dat jouw doelgroep feestdagen inspiratie opdoet via deze kanalen. Vooral bij Gen Z gebruikt 74% TikTok Search en kiest 51% het platform boven Google. Jongere consumenten zijn op zoek naar authenticiteit en snelle informatie. Dit vinden zij via de socials.
7. E-mailmarketing
E-mailmarketing blijft een effectieve manier om klanten te bereiken. Alleen ben je waarschijnlijk niet de enige in de inbox van je ontvanger. Je moet dus opvallen. Vermijd standaard teksten en emojis en wees uniek. Probeer ook in te spelen op trends. Wist je ook dat GIFjes goed worden getoond in e-mails? Zo kun je toch een bewegend beeld gebruiken in e-mails.
8. Wees duidelijk naar klanten
Kunnen openingstijden of levertijden afwijken tijdens de feestdagen? Communiceer dit duidelijk naar je klanten. Door de drukte bij webshops kan het ook bij de bezorgers langer duren voordat bestellingen worden geleverd. Adviseer klanten om voor een bepaalde datum te bestellen zodat de bestelling op tijd in huis is.
Pas je openingstijden aan in Google, op je website en neem het mee in nieuwsbrieven en social media. Door dit duidelijk te communiceren stel je klanten niet teleur. Vorig jaar verzond Post NL tijdens Black Friday tot Sinterklaas bijna 18 miljoen pakketten.
9. Geef zelf ook cadeaus weg
Je wil niet dat klanten een eenmalige bestelling plaatsen omdat jij de beste Black Friday Deal hebt of omdat het kerstcadeau toevallig nog alleen bij jou op voorraad was. Je wil een langdurige klantrelatie opbouwen. De feestdagen zijn ook hét moment om klanten en relaties iets te geven. Geef klanten een speciale deal, een unieke code of een extra cadeau mee tijdens de bestelling.
Goed voorbereid de feestdagen van 2024 in
Dit waren de belangrijkste tips om goed voorbereid de feestdagen in te gaan. Door hier nu al mee aan de slag te gaan, verzeker je jezelf van een stressvrije en succesvolle feestdagenperiode. Begin vandaag nog en zorg ervoor dat jouw bedrijf optimaal profiteert van de feestdagen!
Hulp nodig? Neem contact met ons op en wij helpen je graag met de voorbereidingen!